14 maj 2008

Systembolaget är tyvärr stängt, men prova kyrkan...

I söndags så gick jag på min kusins konfirmation och emellan sömnpauserna i kyrkan funderade jag en del på varför man serverar alkohol i kyrkan. Tydligen så är vinet alkoholfritt nuförtiden, men det kan inte ha varit längesen man började med det.

Vissa människor säger att dom finner styrka i deras tro och att gud hjälper dem att sluta röka, sluta dricka, använda droger o.s.v... men om man är troende och vill sluta dricka, vågar man gå till kyrkan då? När nattvarden intas så kanske den troende alkoholisten i fråga tänker "äh, jag tar bara en oblat, och lite vin kan inte skada". Sen är dom tillbaks på ruta ett igen. Borde inte kyrkan funka som ett skyddsnät mot alkoholism istället för en inkörsport som det kan vara för vissa. Då tänker jag främst på konfirmanderna. Det blir ett tidigt möte med rödvin för dem stackars skitungarna.

Vi dricker vinet för att det ska symbolisera kristi blod eller nåt liknande, men är det inte ganska taskigt att dricka jesus blod när han dog för våra synder? Taskig kompromiss där.

Om Carola mot all förmodan läser det här, ta det jag säger med en nypa salt och kronärtskocka.

//P

Inga kommentarer: