16 april 2008

Hundar och deras irrationalitet

Jag diskuterade med en kompis om hundar häromdagen. Jag har lite avvaktande inställning till hundar. Dels för att jag är allergisk, dels för att jag alltid varit lite hundrädd och dels för att de skiter så förbannat mycket. Men vad är hela grejen med "hundar är inte farligare än människor"-resonemanget egentligen? Det stämmer ju till viss del, men hundar är mycket svårare att läsa av än människor. Man läser då och då reportage i tidningar där det står om någon liten unge som har blivit dödad av t.ex en rottweiler och ägaren kommenterar hela händelsen med att "lille adolf som är så snäll annars" eller "han ville bara leka", men jag finner inte det roliga i att en hundvalp vill använda mina genitalier som tuggleksak bara för att den är på lekhumör.

Häromdagen när jag promenerade hem i godan ro från gymmet så passerade jag en gammal kärring med en liten pälsmössa till hund. Hunden skall (heter det skällde? näe?) så att jag ryckte till och höll på att göra nummer två i byxorna. Jag blir lite skrämd av hundarnas oförutsägbarhet. Hunden såg ju kolugn ut på avstånd. Nej de är inte farligare än människor, men har ni någonsin varit ute och promenerat då plötsligt en människa börjar springa fram till en och nafsa i skrevet och hoppa och klösa? skulle inte tro det.

//P

2 kommentarer:

Bagarn sa...

Det är ju det, går aldrig att lita på en främmande hund, spelar ingen roll om de säger att den är så snäll, man ska alltid ha respekt för främmande hundar. Sen är det också mycke hur den uppfostras, min som ett exempel tror att han är en katt. Men det är ju katternas fel.. HAHA

Bagarn sa...

Just glömde en grej, förstår mig inte på en del hundägare, detta hände i tisdags, hade varit på träningen det var fullt med ungar ute, kom det en kärring och narturligtvis så hade hon ju hunden lös, och den lyde knappt, det var flera som vart riktigt rädda då hunden kom emot de i full fart. Jag frågade varför du har hunden lös då det är fullt med folk ute, fick som svar nä men han är så snäll han gör ingen illa. Svarade nä men du har inte tänkt på det finns folk som är rädda för hundar. Hon mumlade något och sen försvann hon. Skulle aldrig släppa min hund bland folk visst han är liten men det finns ju de som verkligen är rädda för hundar oavsett storlek. Nu fick ja med allt kanske skulle ha skrivt det själv i min blogg men orkar inte haha